Overholder du loven omkring reklamespærring på virksomheder?
Robinsonlisten er et kendt fænomen for alle som markedsfører sig overfor privatpersoner. Men CVR-registrets reklamespærring og det at Robinsonlisten også gælder overfor enkeltmandsejede virksomheder overses ofte. Og dét gør potentielt at man som virksomhedsejer kommer til at overtræde en lovgivning man måske ikke er klar over at man er underlagt.
Kender du reglerne (og paradokserne) for virksomheders reklamespærring? Og overholder du selv loven?
Er det virkelig i virksomheders og dansk erhvervslivs interesse, at over halvdelen af alle danske virksomheder er reklamespærret i CVR-registret? Og har du helt styr på, at Robinsonlisten (CPR-registrets reklamespærreliste) også skal respekteres for de ca. 285.000 danske enkeltmandsvirksomheder?
Hvad betyder det at være reklamespærret i CVR-registret? Virksomhederne må ikke kontaktes ud fra CVR-registrets data med henblik på salg og markedsføring. Dvs. hvis man benytter CVR-registrets stamdata som grundlag for kontakten. Men hvis den samme virksomheds stamdata er offentliggjort andetsteds, fx på egen hjemmeside, i brancheportaler eller i online opslagsværker, så må de paradoksalt nok GERNE kontaktes med henblik på salg og markedsføring. Hvorfor så overhovedet være CVR-reklamespærret, hvis man alligevel (og ganske naturligt) udstiller sine data i det åbne rum?
I tillæg til dette, er enkeltmandsvirksomheder omfattet af den såkaldte Robinson-liste. Dvs. du må ikke kontakte en enkeltmandsvirksomhed, hvis en eller flere personer står på denne liste i CPR-registret. Det sker fordi enkeltmandsvirksomheder sidestilles med privatpersoner.
Helt op mod 80 % er reklamespærret
Lad os lige kigge lidt på tallene. Ud af ca. 900.000 aktive virksomheder i CVR-registret, er hele 500.000 reklamespærret. Det svarer til 55 % af alle virksomheder. Hvis blot halvdelen af disse virksomheder har en hjemmeside (og det har de sikkert), er reklamespærringen virkningsløs, idet man gerne må kontakte reklamespærrede virksomheder ud fra egne offentliggjorte data.
I juli måned 2022 blev der registreret ca. 5.000 nye virksomheder i CVR-registret. Ud af disse var ca. 4.000 (eller hele 80 %!) reklamespærret. Det betyder altså, at 8 ud af 10 nye virksomheder ”fødes” som reklamespærret. Er det en tilstand virksomheden proaktivt har ønsket? Eller er det mon en indstilling i CVR-registrets formularer, som gør det uundgåeligt eller besnærende at afkrydse reklamespærring (for hvem gider dog at have postkassen fuld af breve eller sælgere i røret dagen lang!). Jeg vil vove den påstand, at langt over halvdelen af danske virksomheder med reklamespærring ikke er klar over hvad det dækker over.
Jeg vil også vove den påstand, at langt over halvdelen af virksomheder med reklamespærring er mere end almindeligt interesseret i at kunne findes i det offentlige rum. Hvis de vel at mærke vil have nye kunder.
Enkeltmandsvirksomheder og Robinson-listen
I Danmark er man forpligtet til BÅDE at respektere CVR-reklamespærring OG Robinson-listen, hvis man ønsker at kontakte en enkeltmandsvirksomhed uopfordret med henblik på salg og markedsføring. Robinsonlisten gælder endda i alle former for kontakter til virksomheden – også selvom det er en eksisterende kunde. Min erfaring er at kun 1 ud af 10 danske virksomheder kender til – og/eller respekterer – Robinsonlisten, når det handler om salg og markedsføring over for egne, eksisterende kunder, som er enkeltmandsvirksomheder. Måske lidt flere kender til behovet for ikke at kontakte nye, potentielle kunder, som er på Robinson-listen. Når disse er enkeltmadsvirksomheder. Det kræver nemlig a) at man ved det er en enkeltmandsvirksomhed, b) at man kender til reglerne, c) at man ved hvordan man identificerer en enkeltmandsvirksomhed på Robinson-listen.
Der er ca. 285.000 danske enkeltmandsvirksomheder. Ud af disse er ca. 160.000 reklamespærret i CVR-registret (56%). på Robinson-listen. Med næsten 90.000 enkeltmandsvirksomheder på Robinsonlisten, giver det en samlet andel på næsten 190.000 (67%), som enten er reklamespærret på den ene eller den anden liste.
Praktikken er besværlig
Hvad er reglerne? Hvordan får man fat i Robinsonlisten? Hvordan ved man, at en virksomhed er reklamespærret i CVR-registret? Hvilken andel af de CVR-reklamespærrede virksomheder har en hjemmeside? Kan den lille virksomhed håndtere en datafil med over 1 mio. danskere på Robinson-listen (tænk bare på de sikkerhedskrav det stiller…) – og frasortere denne før de kontakter deres potentielle kunder?
Hos bdq mener vi ikke, at reglerne for reklamespærring er gennemtænkt og vi arbejder for at gøre det lettere for dansk erhvervsliv, at benytte offentligt tilgængelige data uden unødvendige og paradoksale begrænsninger.
Hos bdq har vi flere dataløsninger hvor du kan søge en person eller virksomhed, og få stamdata fra alle offentligt tilgængelige datakilder i samme søgning. Dvs. du kan let se, om der eksisterer en person på Robinsonlisten for den fremsøgte adresse – eller om der fx et telefonnummer og andre stamdata på virksomheden fra andre datakilder end CVR-registret. Du kan også let og hurtigt foretage en selvbetjent datavask mod Robinson-listen og få en markering af hvilke enkeltmandsvirksomheder, som er reklamespærret via Robinsonlisten.
Kontakt os på 70 25 50 65 hvis du vil høre mere om mulighederne.
Brug for sparring?
Få adgang til vask af dine egne kunder og leads. Du kan fx vaske dine data mod CPR- og CVR-registret og få øjeblikke efter have aktuelle og opdaterede navne- og adressedata ink. status som reklamespærring, kreditvarsel, dødsfald, mm.
Undgå at komme på kant med Markedsføringsloven. Få nemt og hurtigt markeret dine kunder og leads for, om de er reklamespærret i CPR-registret.
Husk, at Robinsonlisten også gælder for enkeltmandsvirksomheder.
Benytter du BiQ Alert, har du adgang til løbende monitorering af dine kunder. Du kan med få klik uploade og udskifte de data du ønsker overvåget.
Med den indbyggede sikre fildeling i BiQ Datamanager, kan du let udveksle data mellem dig selv og BiQ – eller mellem dig selv og andre.