Når Hanne får Bents post - BiQ

Del denne artikel

”Kære Bent. Til trods for gentagende rykkere, har vi ikke modtaget din betaling…”

Hanne, Bents hustru, åbner brevet og endnu en gang skal hun ringe til en virksomhed for at fortælle om Bents bortgang flere måneder tidligere – og at hun ikke ønsker at modtage flere breve stilet til Bent.

Ovenstående er et tænkt tilfælde, men ikke desto mindre noget der sker hver eneste dag. Eksemplet er uheldigt på så mange parametre, men er samtidig relativt enkelt at undgå.

Ændringer på 2 ud af 5 kunder – hvert år

Som virksomhed er det ofte afgørende at have opdaterede og præcise oplysninger om sine kunder. ”Garbage in – Garbage out” er der et gammelt ordsprog, der slår fast, og det er korrekt, at det er nødvendigt at have høj kvalitet i de data, der kommer ind i ens kundedatabase. De data er på ingen måde statisk, så det er lige så nødvendigt at vedligeholde den.
Der er ændringer på ca. 40 % af en gennemsnitlig kundedatabase hvert eneste år. Det kan fx være flytninger, navneændringer, dødsfald og konkurser. Nogle af disse ændringer kan være af højeste værdi for din virksomhed.

15 % af alle danskere flytter på ét år

  • Flytninger: Ca. 15 % af befolkningen og 20 % af de danske selskaber flytter eller ændrer adresse hvert år. Det kan påvirke kommunikationen med dine kunder, som kan blive både mindre direkte, forsinket eller helt enkelt ikke komme frem.
  • Navneændringer: Ca. 1 % af befolkningen skifter navn på et år i forbindelse med ægteskab eller af andre personlige årsager. Næsten 9 % af de danske selskaber skifter navn på et år. Det kan skyldes fusioner, overtagelser eller strategiske ændringer af navnet.
    Korrekt angivelse af navn, om det er private eller virksomheder, er afgørende for at fremstå professionelle og undgå forvirring i kundeservice situationer.
  • Dødsfald: 59.435 var antallet af registrerede dødsfald i 2022. Det svarer til 1 % af den danske befolkning. Kendskab til dødsfald blandt dine kunder er afgørende for at levere en professionel kommunikation og bevare det gode omdømme hos kunderne.
  • Konkurser: Ca. 2 % af de danske virksomheder går konkurs på et år. Det kan være afgørende for din virksomhed at vide hvilke af dine kunder, som ikke længere kan overholde deres betalingsforpligtelser, og derved undgå tab og opretholde en sund forretning.

Ovenstående dækker naturligvis ikke alle ændringer i en database, og nogle er mere afgørende for din forretning end andre, men én ting er sikkert; opdaterede data er aldrig skidt for din forretning!

Bedre markedsføring, kundeservice og overholdelse af lovgivning

Såvel din markedsføring som din kundeservice bliver gjort langt nemmere og så overholder du samtidig lovgivningen. Opdaterede data giver dig altså:

  1. Kundeindsigt og målrettet markedsføring:
    • Opdaterede stamdata giver dig mulighed for at forstå dine kunder bedre og levere målrettet markedsføring. Ved at kende deres præferencer, behov og ændringer i deres livssituation kan du tilpasse dine produkter/tjenester og skabe en bedre kundeoplevelse.
  2. Effektiv drift og kundeservice:
    • Opdaterede stamdata hjælper med at undgå fejl og forsinkelser. Ved at have korrekte oplysninger om dine kunders adresse, kontaktinformation og virksomhedsstatus mv kan du sikre, at din kommunikation, med dine kunder, er så præcis og professionel som mulig og undgå unødvendige omkostninger ved f.eks. at handle med konkursramte selskaber.
  3. Overholdelse af lovgivningen:
    • Som virksomhed/organisation er du forpligtet til at overholde gældende lovgivning vedrørende databeskyttelse og rapportering. Opdaterede stamdata er afgørende for at sikre, at du overholder love og regler til sikring af f.eks. korrekt fakturering, betalingshåndtering og evt. rapportering til myndighederne.

Hos BiQ er vi opmærksomme på vigtigheden af datakvalitet og hjælper vores kunder med at opretholde opdaterede og ajourførte stamdata. Vi tilbyder løsninger, der automatiserer processen med at opdatere og vedligeholde stamdata, hvilket sparer tid, minimerer fejl og sikrer, at dine data altid er opdaterede.

Så vil du undgå, at Hanne åbner Bents breve, eller har du brug for hjælp til at forbedre andre af dine datakvalitetsprocesser og måske automatisere opdateringen af dine stamdata?

Kontakt os i dag, og lad os hjælpe dig med at holde styr på dine kunders ændringer.

Relateret indlæg

Følg loven - og høst fordelene.
BiQ Datakvalitet

Opdaterede data: Følg loven og høst fordelene

Hvis bare alle fulgte loven, så ville der være høj datakvalitet i alle kunde- og CRM-systemer. Det er selvfølgelig ikke helt så enkelt endda, men

Personlig ejendomsportefølje
BiQ Datakvalitet

Endnu bedre overblik over ejendomsbesiddelser

Hos BiQ har vi i længere tid arbejdet på at skabe det bedst mulige overblik over en persons ejendomsbesiddelser, såvel de nuværende som de historiske.

Brug for hjælp?

Så kontakt os og lad os tale om dine behov for data. Det er gratis og uforpligtende at kontakte os og at prøve vores løsninger!

Vil du vide mere?

Så kontakt os og lad os tale om dine behov for data

Gratis prøveadgang

Vil du prøve en af vores dataløsninger helt gratis? Sæt kryds ud for den løsning du ønsker adgang til.
Er du eksisterende kunde og ønsker at bestille ekstra brugere til BiQ Insight, skal du klikke her

Bestil gratis demo

Tilmeld dig vores gratis online demonstration af vores løsninger. 

Vi vil ringe eller skrive til dig for at aftale den tid, som passer dig bedst. Du er velkommen til at få en gennemgang uanset om du er helt ny bruger, en garvet bruger der gerne vil have lidt tips og tricks til endnu smartere brug eller om du overvejer om det er en løsning for dig. 

Gennemgangen tager ca. en time.