”Garbage in – garbage out” er en gammel floskel. Men det er stadig sandt. Høj datakvalitet i form af samlede, opdaterede, komplette og unikke data er nemlig fundamentet for at kunne anvende data til overblik, indsigter og korrekte beslutninger. Læs videre, hvis du vil have gode råd til hvordan du lægger en enkel og operationel plan for at forbedre din datakvalitet.
Mange virksomheder har stor fokus på at investere i forretningssystemer, men glemmer eller nedprioriterer værdien af at have de rigtige data – i den rette form og kvalitet.
Der skal være en plan!
Effektiv brug af data kræver en plan! Det starter ganske enkelt med, at der skal etableres en datastrategi. bdq gennemførte for en årrække siden en analyse, hvor vi spurgte de 100 største virksomheder hvilken betydning korrekte og tilstrækkelige data havde for deres bundlinje. Det var over 90% enige i var ”meget vigtigt”. Til spørgsmålet om hvorvidt de samme 90% havde en plan eller strategi for indsamling og vedligeholdelse af data, havde kun 20% en plan! Vil man opnå resultater – og opfatter man data som strategisk vigtigt – så skal der være en plan! Og man kan komme rigtig langt med blot at følge bdq’s grundopskrift på en datastrategi:
- Identifikation af data: Identificér 1.-parts og 3.-partsdata (interne/eksterne data) og kilder til samme (se faktaboks for definition af 1.- og 3.-partsdata). Opret et ”datakatalog” over alle vigtige dataelementer, som er nødvendige for at træffe korrekte beslutninger, kategorisere, segmentere, målrette og identificere risici.
- Lagring af data: Definér mulige metoder til lagring af kunderelaterede data. Overvej agile platforme i midten mellem dine kildesystemer og øvrige platforme, såsom en CDP (Customer Data Platform), hvor data kan samles, bearbejdes, analyseres, segmenteres og sendes videre til andre platforme.
- Vask og kvalitetsforbedring af data: Sæt regler op, der kan hjælpe dig med at gøre data klar til brug for indsigt og beslutninger. F.eks. standardisering, løbende datavask, dublethåndtering og transformering af data til formål som beslutningsstøtte, afregning, markedsføring, prædiktiv modellering, input til rapportering, datavisualisering osv.
- Datadeling: Sæt retningslinjer op for forskellige softwareplatformes og brugergruppers brug af data. Opsæt API’er til dataudveksling både internt og op mod eksterne 3.-partsdataleverandører.
- Løbende datahåndtering: Løbende datadrift baseret på de forskellige forretningsregler og dataudvekslingsrutiner, der er oprettet i tidligere faser.
- Overvågning af datakvalitet: Opsæt overvågning og opfølgning på politikker, regler og metoder for at sikre data i passende form og kvalitet på tværs af virksomheden og kanaler. Sørg hele tiden for at tage temperaturen på dine data. Hvor komplette er de? Hvor korrekte er de? Og hvor unikke er de? De er tre helt centrale spørgsmål du løbende skal følge op på, og opstille KPI’er for.
Følger du blot disse seks simple trin, er du allerede på vej til at skabe langt bedre resultater med data. Hvad enten du arbejder med kreditvurdering, salg, markedsføring, fakturering/afregning, fraud, onboarding af nye kunder, inkasso osv.