Størsteparten af fejl i kunde- og CRM-systemer skyldes manuelle indtastninger. Hvis du vil øge kvaliteten af dine data – og minimere de mest oplagte fejl – skal du undgå den manuelle opdatering af data.
Arbejder du med kunde- eller medlemsadministration, kender du sikkert behovet for at få kunden eller medlemmet oprettet korrekt fra starten med aktuelle og tilstrækkelige data. Eller for løbende at få tilføjet vigtige data.
Derfor er det en kæmpe fordel at benytte eksterne API’er og dataplatforme, når nye kunder skal oprettes – eller eksisterende kunder skal tjekkes og valideres. Når du har adgang til de rette data og værktøjer, opnår du bl.a. følgende fordele:
- Du sparer masser af tid, fordi søgeværktøjerne er optimeret hen mod de opgaver, du skal løse.
- Oprettelse af nye kunder kan ske automatisk, uden manuelle indtastninger.
- Færre fejl ved kundeoprettelser, da data hentes direkte fra officielle datakilder.
- Du får et bedre grundlag for at vurdere kunden ift. risiko.
Brug formularudfyldelse på din hjemmeside
Har du en hjemmeside, hvor kunderne opretter sig selv, med vigtige stamdata som navn, adresse, e-mail og telefonnummer, kan du med fordel benytte API’er til automatisk udfyldelse af stamdata. Brugeren slipper dermed for at indtaste data – og du får data af højere kvalitet ind i dine systemer fra starten. De mest oplagte eksempler er:
- Adresse (DAWA – gratis tjeneste, som returnerer adresseforslag, når brugeren begynder at taste).
- Telefonnummer (tjeneste som returnerer navn og adresse fra teledata, når brugeren indtaster et offentligt tilgængeligt telefonnummer).
- CVR-nummer (tjeneste som returnerer firmanavn, -adresse og evt. øvrige CVR-data.
Det er desværre ikke tilladt at lade en bruger (borger) indtaste sit CPR-nummer, og få validerede CPR-stamdata udfyldt direkte i en formular. Til gengæld, kan du som virksomhed benytte forskellige API’er til CPR-registret, og på den måde få opdaterede stamdata om personer.
Brug API’er
Du kan indbygge utallige former for API’er mod eksterne systemer og dataleverandører som BiQ. Dermed får du automatisk data ind i dine systemer – uden at skulle indtaste data manuelt. Det samme gælder hvis du har behov for løbende opdatering af dine kundedata.
Så hvis minimering af fejl og effektivisering af arbejdsgange er på dagsordenen i din virksomhed, er der virkelig penge at hente her. Det betyder at du altid har opdaterede data. Beslutninger kan derfor træffes på baggrund af de nyeste og mest komplette eksterne data – i kombination med dine egne kundedata.
Brug dataplatforme
Med søgeværktøjer og dataplatforme som BiQ Search og BiQ Insight kan du med én søgning finde data på tværs af relevante offentlige- og private datakilder. Med få klik kan du overføre de fremsøgte data om personer og virksomheder til dit eget kunde- eller CRM-system og undgår igen at skulle indtaste data manuelt.
Går du med overvejelser om, hvordan du skal forbedre kvaliteten af dine egne kundedata? Så ræk ud til BiQ. Vi giver gerne den nødvendige sparring og giver dig masser af cases og eksempler på hvordan vi har hjulpet andre virksomheder med at minimere fejl og forøget kvaliteten af deres kundedata.
Kontakt os på 70 25 50 65 hvis du vil høre mere om mulighederne. Eller læs mere her: https://biq.dk/cases/foroegelse-af-datakvalitet/