Russiske kunder – har du det, eller ved du det ikke?
I en tid med sanktioner og en hastigt ændret verdensorden er det i endnu højere grad en tidligere nødvendigt at kende sine kunder ordentligt. Og de russiske sanktionslister er man som dansk virksomhed forpligtet til at kende til, hvis ens kunder ikke nødvendigvis kommer fra Danmark.
Russiske relationer – tid til at ændre rutiner?
Med Ruslands invasion af Ukraine d 24. februar 2022 er der kommet et forstærket fokus på sanktioner – som politisk instrument og som ramme for også danske virksomheders samhandel med ikke bare Rusland, men også Hviderusland.
Og i takt med Ruslands krigshandlinger er der løbende fra EU-hold besluttet nye sanktionspakker; ligesom det også er sket i regi af FN samt i UK og USA.
For danske virksomheder, herunder den finansielle sektor, gælder det derfor om at holde et skarpt øje med sanktionsudvidelser:
- For det første: Sanktioner skal efterleves, altså implementeres. Hvis ikke det sker, kan det medføre bøder eller fængselsstraf.
- Og for det andet: Selv om ens virksomheds samhandel med et russiskejet selskab eller en russisk statsborger ikke er omfattet af sanktioner, kan der være andet at tænke over. Der kan være andre forhold, der gør, at man som virksomhed alligevel vælger at reducere eller stoppe forretningsrelationen; nemlig virksomhedens omdømme og dermed også ultimativt virksomhedens license to operate … dén debat har fyldt godt i mediebilledet.
Risikotilgang i det nye sanktionsbillede
Men uanset risikotilgang er én ting helt sikkert: Eksekvering af kundekendskabsopgaven bør fortsat være topprioritet i danske virksomheder. Og det gælder om at holde tungen lige i munden.
En central komponent er naturligvis at holde øje med, om der i ens kundebase er russiske statsborgere eller russisk-ejede selskaber, som er omfattet af sanktionerne. Det siger sig selv, at med dén hast, der sker udvidelser af sanktioner, er det ikke nok med et årligt tjek af kunderne.
Hos bdq sikrer vi, at vores kunder har adgang til dagligt opdaterede sanktionslister (EU, UN, OFAC og UK) og kan foretage tjek 24/7/365: Og det uanset om man anvender en onlineløsning eller har sine kundesystemer direkte integreret via vores API.
Men vi oplever også en udvidet opmærksomhed mod ”russiske relationer” og en interesse for at dykke ned i virksomhedsdata for at se på indikatorer for en mulig problematisk relation. Det er et klart tegn på, at risikoafdækning er rykket op på agendaen i danske virksomheder.