Risiko er er vidt begreb. Hos BiQ fokuserer vi på at minimere risikoen for at indgå kundeforhold med potentielle svindelvirksomheder. Dermed går vi skridtet videre end traditionel kreditvurdering. Virksomheden kan sagtens – på overfladen – have en fornuftig økonomi. Men et spadestik dybere kan vise, at fx personkredsen har været involveret i talrige konkurser. Derfor er det vigtigt at have en række fixpunkter at vurdere risiko ud fra. Det kalder vi risikomarkører.
Risikomarkører for svindel og økonomisk kriminalitet
Hvordan vurderer du risikoen ved at indgå et nyt kundeforhold? Eller for den sags skyld risikoen ved fortsat at levere til en eksisterende kunde?
Det er helt afgørende, at du forholder dig til så mange datapunkter som muligt, og sammenholder datapunkterne med hinanden. Det kræver, at du har adgang til de rigtige data, og at du kan identificere de data, som oftest indikerer en risiko.
Hos BiQ har vi gennem flere år arbejdet med at indsamle erfaring om virksomhedsdata. Særligt har vi gennem vores samarbejde med den finansielle sektor indsamlet erfaringsdata omkring de konkrete opmærksomhedspunkter, der kan give advarsler om risiko. Signaler relateret til virksomhedens udvikling og data generelt. Det kunne fx være ejerskifte, tidligere konkurser og meget andet.
Ved at kende disse markører, bliver det muligt at spare tid, fordi du hurtigt kan få en indikation af hvilke risikofaktorer, der ”blinker” på en virksomhed. Det gør det samtidig let at påpege, hvor du skal grave dybere og hvilke spørgsmål du skal stille dig selv og virksomheden, inden du indleder et kundeforhold. Læs mere om BiQ Risk her.
Risikomarkørerne kan ikke stå alene
Risikomarkører er indikatorer, men er i sig selv ingen sandhed. Nogle markører kan stå mere alene end andre. Men det er først når flere markører kombineres, at der tegner sig et samlet billede af, om noget kan være unormalt og risikofyldt. Eller hvis der ses en høj densitet i risikomarkører inden for en kort tidsperiode. Først her bliver risikomarkørerne særligt værdifulde. Udslag på enkelte markører behøver ikke betyde, at der er noget galt med en given virksomhed. Det er derfor vigtigt, at man ved udslag på risikomarkører kigger nærmere på virksomheden og dens ejerkreds. Hvor dybt du vil efterforske afhænger af risikoappetit, økonomisk engagement og hvilke markører, der har givet udslag. Hvis en virksomhed fx giver udslag på at have tabt egenkapitalen, eller hvis der netop er indsat en ny ejer, som har 10+ konkurser bag sig, vil de fleste nok vælge at reagere. Men hvis der derimod er tale om nogle mindre kraftige udslag, kan der være behov for yderligere efterforskning. Her er det vigtigt at have de rigtige værktøjer til rådighed for efterforskning.