Pas på, når du handler med private - BiQ

Pas på, når du handler med private

Del denne artikel

Kan man stjæle et hus?

Hans Andersen har lejet sit hus ud til en ung familie med 2 børn. De glæder sig til at flytte ind, og dukker også op om morgenen for at flytte ind. Desværre for dem, så var det ikke Hans Andersen der åbnede døren, ligesom han ikke ejede huset. Måske vi kan lære af de Hollandske myndigheder, som har indført en række tiltag for at dæmme op for samhandelskriminaliteten?

Pas på, når du handler med private

Kl. er 9 om morgenen, og det ringer på hoveddøren. Udenfor står en familie, som gerne vil se det hus de har lejet, og skal flytte ind i en måned senere. Der er bare ét problem. Ejeren har ikke været i kontakt med familien, og huset skal slet ikke lejes ud…

”Hans Andersen” har været i kontakt med familien, og har forsøgt at leje huset ud, og familien har takket ja. Men det er ikke Hans Andersen der ejer huset. (Du kan læse flere detaljer om denne sag her)

Dette er bare ét eksempel på hvordan et online site som dba.dk er blevet brugt til at svindle, og desværre er det langt fra enestående. NCIK (Nationalt Center for IT-Kriminalitet) udgiver hvert år en årsrapport, som omhandler de anmeldelser de modtager vedrørende IT-relateret økonomisk kriminalitet, og her udgør samhandel næsten halvdelen af alle anmeldelser. Et af kendetegnene ved denne form for svindel er, at det beløb den enkelte mister, er relativt begrænset, til gengæld er der en meget stor sagsvolumen.

Vi kan lære af de Hollandske myndigheder

I Holland har myndighederne lavet en række initiativer som skal dæmme op for samhandelskriminaliteten. Indledningsvis er det disse initiativer, som er sat i gang:

I Holland har myndighederne lavet en række initiativer som skal dæmme op for samhandelskriminaliteten. Indledningsvis er det disse initiativer, som er sat i gang:

  1. Borgerrettet servicefunktion
    • Her kan man på politiets hjemmeside søge på sælger, og se om vedkommende tidligere er blevet meldt for denne form for kriminalitet
  2. Interaktiv udveksling af oplysninger med samhandelsplatforme og banker
    • Politiet, bankerne og Hollands største samhandelsplatform deler information om anmeldelserne i den borgerrettede servicefunktion
  3. Udveksling af oplysninger med udbydere af betalingstjenester (PSP)
    • Den samme form for information deles også om hjemmesider, hvor brugerne har følt sig svindlet

Havde vi i Danmark denne form for udveksling af data, så mener vi hos bdq at det ville være muligt at reducere antallet af danskere, som bliver svindlet på denne måde. Derudover vil det være muligt at sætte en stopper for personer, som opretter troværdigt udseende hjemmesider, hvor de snyder deres kunder.

Misbrug af kortoplysninger

Vi vil i de kommende nyhedsbreve tage et enkelt emne vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet op, og komme med et enkelt forslag, som man kunne implementere i Danmark for at nedbringe mængden af it-relateret økonomisk kriminalitet. I det næste nyhedsbrev vil vi behandle emnet ”misbrug af kortoplysninger”, som er den kategori med næstflest anmeldelser på årsbasis.

Oplever du svindel på den ene eller den anden måde, så ræk meget gerne ud til os. Udover, at vi meget gerne videndeler, så har vi 30 års erfaring med data og brugen af data til at imødegå svindel. Kontakt os på 70 25 50 65 hvis du vil høre mere om mulighederne.

Udpluk fra NCIK’s rapport vedr. de mest væsentlige tal om it-relateret økonomisk kriminalitet:

Anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet

  • NCIK modtog i 2021 26.588 anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet.
  • I 2020 var anmeldelsestallet særligt højt, og det er faldet med 9% fra 2020 til 2021. Der er dog samlet set sket en stigning i antal anmeldelser fra 2019 til 2021.
  • Samhandel er stadig NCIKs største sagsområde og udgør 43,4% af anmeldelserne.
  • Private borgere anmeldte mest samhandel og misbrug af betalingskort.
  • Professionelle anmeldte mest sager om misbrug af kortoplysninger, misbrug af adgang til tjenester og kreditbedrageri. På disse områder er der enkelte store virksomheder, som står bag mange anmeldelser.
  • Cirka halvdelen af de professionelle anmeldte sager om kontaktbedrageri (primært BEC/CEO fraud). 18,3% anmeldte samhandelssager og 12,6% af de professionelle anmeldte sager om misbrug af kortoplysninger.

Udviklingen indenfor NCIKs forskellige sagsområder

  • Antallet af sager om misbrug af kortoplysninger steg fra 2020 til 2021 med 39%. Tallet inkluderer misbrug i forbindelse med betalingsapps. Dette skal ses i lyset af et fald på området med 12% fra 2019 til 2020. Udviklingen over de tre år skyldes formentlig en kombination af et periodevist lukket natteliv og øget sikkerhed ved online handel med betalingskort.
  • I 2021 blev der anmeldt færre sager om kreditbedrageri end i både 2020 og 2019, og der ses særligt et fald i misbrug af stjålen eller falsk identitet. 
  • Der blev anmeldt 23% færre sager om misbrug af adgang til netbank m.m. i 2021 end i 2020, men der er dog en stigning i forhold til anmeldelsestallet fra 2019.
  • Antallet af sager om digital afpresning er faldet markant med 66% fra 2020 til 2021, og vi så ikke i 2021 en lige så stor bølge af sager om masseafpresning som i 2020. Der var dog i marts 2021 et udsving i anmeldelsestallet, som blandt andet skyldtes en stigning i masseafpresningssager i pågældende måned.
  • Antallet af sager om kontaktmisbrug mod private steg markant fra 2020 til 2021 med 57%. Her er modus typisk, at gerningspersonen ringer forurettede op og lokker vedkommende til at overføre et pengebeløb under påskud af noget hastende eller som en del af længere tids opbygning af en relation.
  • Generelt er der fortsat en tendens til at tekniske sikkerhedsforanstaltninger omgås via manipulation af forurettede til at afgive koder mv. eller selv udføre bankoverførelser, køb at varer, investering i falske værdipapirer etc.

Brug for sparring?

Har du brug for sparring til, hvordan du skal tage hul på din egen datapolitik? Så ræk ud til bdq. Vi giver gerne den nødvendige rådgivning og giver dig masser af cases og eksempler på hvordan vi har hjulpet andre virksomheder med at tilrettelægge deres data, så både data og beslutninger bliver af højere kvalitet. Vi tilbyder også monitoreringsløsninger, som sikrer dig daglige opdateringer af dine centrale og kritiske kundedata. Kontakt os på 70 25 50 65 hvis du vil høre mere om mulighederne.

Relateret indlæg

Følg loven - og høst fordelene.
BiQ Datakvalitet

Opdaterede data: Følg loven og høst fordelene

Hvis bare alle fulgte loven, så ville der være høj datakvalitet i alle kunde- og CRM-systemer. Det er selvfølgelig ikke helt så enkelt endda, men

Brug for hjælp?

Så kontakt os og lad os tale om dine behov for data. Det er gratis og uforpligtende at kontakte os og at prøve vores løsninger!

Vil du vide mere?

Så kontakt os og lad os tale om dine behov for data

Gratis prøveadgang

Vil du prøve en af vores dataløsninger helt gratis? Sæt kryds ud for den løsning du ønsker adgang til.
Er du eksisterende kunde og ønsker at bestille ekstra brugere til BiQ Insight, skal du klikke her

Bestil gratis demo

Tilmeld dig vores gratis online demonstration af vores løsninger. 

Vi vil ringe eller skrive til dig for at aftale den tid, som passer dig bedst. Du er velkommen til at få en gennemgang uanset om du er helt ny bruger, en garvet bruger der gerne vil have lidt tips og tricks til endnu smartere brug eller om du overvejer om det er en løsning for dig. 

Gennemgangen tager ca. en time.